فیوز مینیاتوری یا  MCB  ( مخفف کلمات Miniature Circuit Breaker )  قطع کننده جریان مینیاتوری است که یک کلید قطع جریان اتصال کوتاه یا جریان های زیاد می باشد ، این فیوز ها نسبت به تحمل جریان اولیه و اضافه بار سریعاً عکس العمل نشان می دهند و برق را قطع می کنند.

فیوز(کلید) مینیاتوری دارای حداکثر جریان تا 100 آمپر می باشد و جریان قطع آن قابل تنظیم نمی باشد . به عبارت ساده، فیوز وسیله‌ای حفاظتی است که در تجهیزات و مدارات الکتریکی به کار می‌رود تا در مواقعی که جریانی بیشتر از حد مجاز از وسیله عبور می‌کند، با سوختن فیوز مدار قطع شود تا تجهیزات دیگر آسیبی نبینند.عنصر اصلی ساخت فیوز، نواری فلزی است که در یک محفظه غیر رسانا قرار دارد، با عبور بیش از حد مجاز جریان، نوار فلزی ذوب شده و مدار الکتریکی قطع می‌شود.

کلید های مینیاتوری تقلبی ممکن است به هنگامی که حتی آن را قطع (خاموش) میکنید بطور کامل قطع نشود و همین باعث شود شما تصور کنید جریان برق قطع شده است و به محض دست زدن به سیم برق بدون روکش دچار برق گرفتگی شوید.

از دیگر ایراداتی که میتواند از کلید های مینیاتوری گرفت این است که برخی مواقع موجب آسیب رساندن به وسایل برقی میشود هنگامی که دستگاه یا وسیله برقی درچار اتصالی شود وظیفه کلید مینیاتوری این است که جریان را قطع کند تا از آسیب رساندن به وسایل الکتریکی جلوگیری به عمل آید.مشکلی که کلید های مینیاتوری تقلبی دارند این است که گاهی اوقات به دلیل اینکه جریان را کامل قطع نمیکنند باعث میشوند تا وسایل الکتریکی آسیب ببینند و حتی در برخی حالات شاهد اتش سوزی باشیم.

همانطور که گفتیم کلید مینیاتوری نقش حیاتی برای وسایل برقی در برابر نوسانات جریان الکتریکی است ، پس لازم است هنگام خرید دقت کافی برای انتخاب این محصول داشته باشید تا در برابر زیان های مالی و جانی که انتخاب اشتباه دربر دارد در امان باشید.

ما در این مقاله به شما آموزش میدهیم که چگونه بتوانید خیلی راحت کلید های مینیاتوری اصلی را از تقلبی تشخیص دهید تا ضامن سلامت وسایل الکتریکی خود باشید .

 

چطور کلید مینیاتوری اصلی و تقلبی را از هم تشخیص دهیم؟

 

روش های تشخیص اصل بودن کلید مینیاتوری :

1)جنس و کیفیت ساخت بدنه

2)ختلاف وزن

3)تشخیص اصلی و تقلبی هنگام خرید

 

جنس و کیفیت ساخت بدنه : به طور کلی اگر شما همزمان یک کلید مینیاتوری اصلی و یک تقلبی را در دست بگیرید در وهله اول متوجه خواهید شد که از لحاظ جنس بدنه،فیوز مینیاتوری تقلبی کیفیت بسیار پایین تری نصب به نوع اصلی آن دارد.شاید تصور کنید که بدنه صرفا جهت زیبایی محصول و یا قابی برای محصول است و در عملکرد فیوز نقشی ندارد در حالی که اگر در ساخت قاب فیوز مینیاتوری از مواد پلی آمیدی غیر قابل اشتعال استفاده نشود به هنگام اتصالی های شدید خود کلید مینیاتوری آتش گرفته و جریان برق را قطع نمی کند و سبب صدمات جبران ناپذیری می شود. 
به همین دلیل توصیه ما به شما این است که هنگام تهیه کلید مینیاتوری به کیفیت ساخت بدنه دقت داشته باشید و از تهیه محصولات تقلبی با جنس بدنه بی کیفیت بپرهیزید.

 

اختلاف وزن : دومین چیزی که در انتخاب کلید های مینیاتوری باید به آن توجه داشت وزن کلید می باشد.باز هم اگر همزمان دو فیوز در دست بگیرد اختلاف وزن بین آن دو را به سادگی خواهید فهمید به طوری که کلید مینیاتوری اصلی بسیار سنگین تر از کلید مینیاتوری تقلبی می باشد .
علت این که وزن کلید مینیاتوری اصلی بیش تر می باشد این است که در ساخت آن از متریال با کیفیت تر و با ضخامت بیش تر استفاده شده است.یکی از اجزایی که اختلاف وزن را ایجاد می کند صخامت و جنس جرقه گیر فیوز می باشد.در کلید مینیاتوری های اصلی جنس جرقه گیر نقره است و ضخامت زیادی دارد ولی در کلید های تقلبی جرقه گیر از آلومینیوم ساخته شده و بسیار نازک است.

 

تشخیص اصلی و تقلبی هنگام خرید:

اما شاید فروشنده در هنگام معرفی محصول همزمان دو نوع کلید مینیاتوری اصلی و تقلبی را در کنار به شما نشان ندهد تا آن ها را مقایسه کنید.
خب جای نگرانی نیست چون در ادامه چند راه کار عملی و کاربردی به شما خواهیم گفت تا به دام محصول تقلبی نیفتید.

راه تشخیص اول (استفاده از حس بویایی)
باز هم جرقه گیر خودش را نشان می دهد.اکثر کلید های مینیاتوری تقلبی بوی سوختنی می دهند.به دلیل این که در این فیوز ها از جرقه گیر های بسیار نازک استفاده می شود.بوی سوختنی ناشی از آن است که با اولین کارکرد کلید،جرقه گیر سیاه می شود و بخشی از آن می سوزد
پس با بو کردن کلید مینیاتوری می توان تشخیص داد که اصلی است یا تقلبی.در صورتی که بوی سوختنی داد تقلبی و اگر بویی نداشت اصلی است.
حالا خودتان قضاوت کنید،کلید مینیاتوری که با اولین تستی که خود کارخانه می کند بوی آن در می آید آیا پس از چندین بار استفاده امکان ایجاد آتش سوزی ندارد؟

راه تشخیص دوم(چاپ روی کلید مینیاتوری)
بعضی از کلید مینیاتوری های تقلبی را می توان از روی چاپی که روی کلید هست شناسایی کرد.دقت کنید این روش برای تمامی انواع مینیاتوری های تقلبی کاربرد ندارد. خوشبختانه در چاپ روی یک سری از کلید های مینیاتوری تقلبی دقت به خرج داده نمی شود چرا که چاپ روی کلید مینیاتوری های اصلی توسط دستگاه خاصی صورت می پذیرد به همین خاطر نوشته ها تمامی صاف و یک دست هستند در حالی که در انواع تقلبی چاپ ناشیانه و کج و معوج زده می شود.
سمت راست کلید مینیاتوری اصلی و سمت چپ کلید مینیاتوری تقلبی را مشاهده می کنید.

راه تشخیص سوم(قیمت)
سومین راه تشخیص قیمت است.می توانید با مقایسه قیمت ها به اصل یا تقلبی بودن فیوز ها پی ببرید
اغلب کلید های مینیاتوری تقلبی قیمتی حدود یک سوم یا حتی یک چهارم قیمت اصلی را دارند.دلیلش هم همان طور که در بالا ذکر شد استفاده از اجزای بی کیفیت در آن می توان در نظر گرفت

راه تشخیص چهارم(پایه نگه دارنده)
.پس از نصب کلید های مینیاتوری غیر اصل مشاهده می کنید که رد جای خود می لغزد اما کلید های اصلی روی ریل جعبه فیوز محکم می شوند.در صورتی که کلید مینیاتوری محکم به ریل متصل نشود کلید مینیاتوری داغ شده و احتمال عملکرد نامناسب و آتش سوزی بالا می رود .کلید مینیاتوری های تقلبی پایه نگه دارنه شکننده و شلی داردند که به واسطه آن روی ریل محکم نمی شوند.

 

مقایسه اجزاء داخلی کلید مینیاتوری اصلی و تقلبی

 

1)جرقه گیر در کلید های مینیاتوری تقلبی نازک بوده و در ساخت آن از ورقه های با کیفیت پایین استفاده شده است همین امر باعث عدم خنثی سازی موثر جرقه می شود در نتیجه عدم عملکرد صحیح کلید مینیاتوری در هنگام جرقه باعث ایجاد آتش سوزی می شود .

کلید مینیاتور استاندارد و غیر استاندارد

2)در کلید های مینیاتوری اصلی نوار مسی دارای طول استاندارد و ضخامت بیشتری ، اما در کلید های مینیاتوری تقلبی از نوار مسی نامناسب با ضخامت و طول کمتر از استاندارد مورد نیاز استفاده میشود همین امر سبب میشود در صورت جریان خطا ، توانایی تشخیص این جریان در کلید امکان پذیر نباشد در نتیجه کلید عملکرد صحیحی از خود نشان نمیدهد و خطر آتش سوزی افزایش می یابد .

کلید مینیاتور استاندارد و غیر استاندارد

3)از مواردی که پس از اولین استفاده از کلید مینیاتوری تقلبی شاهد آن خواهیم بود تغییر رنگ سیم مسی میباشد در کلید های مینیاتوری اصلی ضخامت سیم مسی بیشتر بوده جنس آن از مس خالص است به همین خاطر در صورت عبور جریان اضافه تغییر رنگ نمیدهد اما در کلید مینیاتوری تقلبی در صورت عبور جریان اضافه شاهد تغییر رنگ سیم مسی خواهیم بود و گاهی اوقات همین عملکرد نامناسب آتش سوزی ایجاد میکند.

کلید مینیاتور استاندارد و غیر استاندارد

4)از دیگر مواردی که در کلید مینیاتوری ها تقلبی میتوان اشاره کرد استفاده از کنتاکت با جنس نامرغوب ، ضخامت پایین و عدم آب کاری نقره میباشد که به مرور زمان باعث تغییر شکل کنتاکت میشود.

کلید مینیاتور استاندارد و غیر استاندارد

چرا عده ای به سراغ کلید مینیاتوری های غیر اصل می روند؟
1)نداشتن اطلاعات کافی
2)قیمت بسیار پایین تر
3)عدم درک اهمیت کلید مینیاتوری
4)عدم توانایی تشخیص فیوز اصلی از فرعی
مهم ترین نکته ای که باعث می شود عده ای از کلید مینیاتوری های تقلبی استفاده کنند قیمت پایین تر این کلید ها می باشد.
اما پیشنهاد ما به شما این است که به جای استفاده از محصولات تقلبی از محصولات با کیفیت ایرانی دارای نشان استاندارد و تاییدیه های اداره برق استفاده نمایید تا هم خود را ایمن کرده باشید هم در رونق تولید ملی سهیم باشید.

مهم ترین نکته ای که باعث می شود عده ای از کلید مینیاتوری های تقلبی استفاده کنند قیمت پایین تر این کلید ها می باشد.

اما پیشنهاد ما به شما این است که به جای استفاده از محصولات تقلبی از محصولات با کیفیت ایرانی دارای نشان استاندارد و تاییدیه های اداره برق استفاده نمایید تا هم خود را ایمن کرده باشید هم در رونق تولید ملی سهیم باشید.

 

ما در مجموعه کیومارکت برای شما برترین برند های کلید مینیاتوری را یک جا جمع کرده ایم تا از میان بهترین ها توانایی انتخاب داشته باشید میتوانید به صفحه مربوط به کلیدهای مینیاتوری و محافظ جان بروید و در آنجا بهترین ها را مشاهده کنید.

تمامی کلید های مینیاتوری موجود در فروشگاه کیومارکت دارای ضمانت تعویض می باشند.

در آخر توصیه می گردد انتخاب نوع کلید های مینیاتوری و مراحل نصب آن توسط افراد ماهر و متخصص انجام گیرد.بدین خاطر شما می توانید با مشاوران کیو مارکت تماس حاصل فرمایید تا به صورت رایگان شما را در امر انتخاب کلید مینیاتوری مناسب یاری کنند.